سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عمر دامنه و یا سابقه آن چه تاثیری در سئو وب سایت دارد

یکی از اساسی ترین سوالات در زمینه سئو این است که آیا عمر دامنه در سئو تاثیر دارد؟ جواب کوتاه به پرسش مطرح شده این است. بله.

عمر دامنه شامل اطلاعاتی از قبیل مشخصات فرد ثبت کننده ی دامنه، اطلاعات DNS  و … می باشد که البته این اطلاعات قابل تغییر بوده و به هیچ عنوان امر ثابتی نمی باشند. از این رو ما در این مقاله بر روی عامل ثابت دامنه یعنی قدمت آن بحث خواهیم کرد.

از زمانی که جان مولر کارمند اسبق سازمان دولتی فناوری اطلاعات آمریکا، که در استخدام گوگل نیز بوده است، در پاسخ به توئیتی که سوال کرده بود آیا قدمت دامنه در رتبه ی سایت مهم است یا نه؟ جواب داده بود که تاثیری ندارد! مورد بحث و گفتگوی بسیار زیادی گشت. در این میان اظهار نظر مت کاتس کارمند گوگل درباره ی تاثیر و عدم تاثیر قدمت دامنه بر روی سئو این بحث را داغ تر از پیش کرد.

قدمت دامنه

برای پی بردن به نحوه ی عملکرد الگوریتم های گوگل بایستی نتیجه ی الگرویتم ها را در بازه های زمانی مختلف مقایسه کرد تا به نتیجه قابل ارئه رسید. در این وسط سخنی از جان مولر توجه ام را جلب خود کرد، ایشان گفته است، گوگل کاربران را مرجعی برای اهمیت دادن یا ندادن به قدمت دامنه لحاظ می کند. این نظر جان مولر برای من بسیار پر معناست. چونکه گوگل از سال 2014 از رفتار بر اساس یک الگوریتم رباتیک صرف، به سوی رضایت مندی یک کاربر از وب سایت قدم می گذارد. گوگل الگوریتم هایی که بر اساس آنها وب مستر های می توانستند کاربر را فریب دهند را حذف کرده و در مقابل الگوریتم های هوشمندی را طراحی کرده که ضمن بررسی علت های مختلف یک وب سایت، تاثیر آن علت ها در عملکرد کاربر را نیز می سنجد.

 

اگر این گفته ها صحت داشته باشد، به زودی فقط وب سایت هایی که مخاطب بالایی دارند در نتایج گوگل دیده خواهند شد.

قدمت دامنه

قدمت دامنه

سوال؛ اگر دامنه ای بعد از مدتی منقضی شود و دوباره با این دامنه وب سایتی راه اندازی کنند. آیا سایت جدید از سئو و رنک دامنه ی قبلی بهره خواهد برد؟ در وهله ی نخست پاسخ شما خیر است، مسلما پاسخ گوگل نیز خیر است. پس اگر وب سایتی برای شما مهم است، مواظب انقضای دامنه ی آن باشید. چونکه بعد از منقضی شدن، تمام زحمات سئوی آن از دست خواهد رفت.

چرا قدمت یا عمر دامنه از نظر سئو مهم است

یک دامنه ی جدید را در نظر بگیرید که از ثبت و خرید آن ، چند ماهی نمی گذرد. این دامنه که وب سایتی برای آن راه اندازی کرده اید مسلما از محتوا و مخاطب بالایی برخوردار نیست ولی اگر همین وب سایت مقالات و محتوا های با کیفیتی را تولید کند و مخاطبانی برای خود جذب نماید چطور؟ به نظر می رسد دیگر دلیلی برای اینکه گوگل این وب سایت را بررسی نکند، وجود ندارد. گوگل این وب سایت را نیز مانند سایر وب سایت ها بررسی می کند و اگر محتوای با کیفیتی دارد، در نتایج بالای خود نمایش می دهد.

برای صحت ادعای ما فقط کافی است سایت های تازه تاسیس را مشاهده کنید که با کار با کیفیت از وب سایت های قدیمی جلو زده اند و توانستند رتبه های برتری را برای خود دست و پا کنند.

قدمت دامنه

گوگل چه عواملی را برای تعیین رتبه دهی به یک سایت کم سابقه در نظر میگیرد؟

1- تعداد بک لینک ها : نخستین عامل در تعیین کیفیت وب سایت تعداد بک لینک های یک وب سایت می باشد. البته این موضوع بلای جان بسیاری از سئو کار های تازه کار شد. سئو کار های ناشی با مشاهده این امر که بک لینک در ارتقای سایت نقش به سزایی دارد، همه ی امورات سئوی خود را بر روی بک لینک خلاصه کردند. از این رو خود و مشتری هایشان را به دردسر های بزرگی انداختند.

2- کیفیت بک لینک ها : میزان اعتبار وب سایت هایی که برای یک وب سایت دیگر بک لینک ارائه کرده اند، از نشر گوگل فوق العاده با اهمیت می باشد.

3- تعداد کاربر ارجاع شده از گوگل : تعداد مخاطبی که از گوگل که به وب سایت شما مراجعه می کنند، از بزرگترین عوامل تعیین کننده ی رتبه ی یک سایت در نزد گوگل می باشد.

یک سری عامل های تعیین کننده ی سئو نیز وجود دارند که در این بحث نمی گنجند. سه عاملی که ما ذکر کردیم در تعیین رتبه وب سایت برای کلمات کلیدی پر طرفدار اهمیت بالایی دارند. پس اگر وب سایت تازه  تاسیسی دارید ، سه عامل فوق الذکر را حتما لحاظ فرمایید.

نظر مت کاتس در باره قدمت دامنه

آفای مت کاتس درباره ی نقش قدمت دامنه در سئو می گوید که: از نگاه گوگل در حالت کلی یک دامنه با قدمت، بسیار قابل اعتماد تر از یک دامنه ی جوان و جدید است ولی میزان ارزشی که گوگل برای قدمت یک دامنه در نظر می گیرد، خیلی ناچیز است. این گفته دلیل رشد خیلی از وب سایت های تازه تاسیس است.

در واقع گفته ی مت کاتس مبین این امر است که وزن ارزش قدمت یک دامنه در الگوریتم های گوگل، برای نتایج یک وب سایت بسیار کم ارزش می باشد.

مت کاتس در ویدئوی منتشر شده در یوتیوب عوامل موثر برای رتبه گیری بهتر سایت های جوان نسبت به سایتهای با سابقه بیشتر را به صورت زیر بیان می کند.

مت کاتس در ویدئویی که در صفحه ی یوتبوب منتشر کرده است، دلایل اوج گیری یک دامنه و وب سایت تازه تاسیس نسبت به سایت های قدیمی را این چینین بیان می کند:

  • محتوای بی همتا و با کیفیت باور نکردنی
  • میزان محتوای منتشر شده
  • لینک های خارجی که به  محتوای سایت ارجاع داده می شود.
  • قدمت و سن دامنه ی وب ساست

در این ویدئو که آقای مت کاتس منتشر کرده، درباره سن و قدمت دامنه نیز صحبت هایی ایراد کرده، که در ادامه چکیده ای از آن را برای شما می آوریم.

  • دامنه های جدید بعد از 2 الی 3 ماه که فعالیت خود را بر روی وب سایتی ادامه داد، در نتایج گوگل دیده می شوند. چون که قبل از این مدت محتوای با ارزشی در این وب سایت ها مشاهده نمی شود. ولی در صورتی که در این مدت زمان محتوای با ارزشی تولید شد، آن 2 یا 3 ماه نیز تاثیری ندارد و گوگل شروع به ایندکس کردن آن وب سایت می نماید.
  • در نتایج گوگل، وب سایت هایی که در رتبه های بالایی قرار دارند، که محتوای با ارزش و لینک به این محتوا ها در وب سایت ها دیگر وجود دارد. لینک های ارجاعی به وب سایت شما و محتوا های بی همتا، بازدید وب سایت را به شدت بالا می برند. این دو موضوع در نتیجه گیری یک وب سایت نقش به سزایی دارند. اگر شما محتوایی بتوانید تولید کنید که دقیقا همان خواسته های کاربران باشد، رتبه ی وب سایت شما را به شدت افزایش می دهد. چون که اگر کاربری از محتوایی پسند کند، قطعا به آن محتوا لینک خواهد داد. و تعداد بک لینک های شما افزایش خواهد یافت و در نتیجه از گوگل رتبه های باور نکردنی دریافت خواهید کرد.

در واقع شما زمانی از قدمت دامنه می توانید به عنوان مزیت استفاده کنید که دامنه ی شما در طول حیات خود فعال باشد. و بر روی این دامنه وب سایتی با ارزش و محتوای کم نظیری تولید کرده باشید.

همچنین فاصله بین دامنه 6 ماهه و دامنه 1 ساله تفاوت زیادی نیست. این تفاوت با گذشت سالها خود را نمایان میکند.

البته آنالیز وب سایت خود را برای حل مشگلات آن در تاریخ های مشخصی حتما لحاظ کنید و استراتژی های درستی برای بهبود وب سایت خود در نظر گرفته باشید. اگر این چنین عمل نکنید هر وب سایت تازه تاسیسی اگر درست کار کنید، شما را به عقب رانده و رتبه ی به مراتب بالاتری از گوگل دریافت خواهد کرد.

قدمت دامنه

آیا مقدار دقیق اهمیت قدمت دامنه بر نتایج جستجو مشخص است!

در مورد مقدار دقیق نقش عمر دامنه در بین سئوکاران بحث های زیادی شده است. یک واقعیت مشخصی که در تحقیقات بر روی نحوه ی رتبه دهی گوگل به سایت ها و میزان ماندگاری آن وب سایت بر روی همان رتبه ی انجام شده است، نشان می دهد گوگل از الگوریتم های شناوری استفاده می کند. در این تحقیق مشخص شده است که بزرگترین عامل را مخاطبان آن وب سایت برای رتبه دهی ایفا می کنند. سایر عواملی مانند محتوای با کیفیت در زیر این فاکتور قرار می گیرند. با این وجود شما در بررسی های وب سایتها، مشاهده می کنید که محتوای ارزشمند باعث ایجاد مخاطب در نتیجه رتبه ی بالا در گوگل می شود. البته فراموش نکنید که با هر ترفندی مثل تغییر آی پی IP بخواهید برای وب سایت خود مخاطب جمع کنید، گوگل سریع این موضوع را شناسایی می کند و اجازه نمی دهد با این ترفند رتبه ی وب سایت خود را بالا بکشید. به طور کلی گوگل سعی می کند کاربران از نتایج رده ی نخست خود که بر اساس جستجوی گوگل یافت شده را پشیمان نکند.

خطای بزرگ سئو کاران در ایجاد محتوا

بحثی که الان برای شما مطرح میکنیم از مبحث قدمت دامنه خارج است. اما لازم دیدیم برای بسط ارزش محتوای با کیفیت مواردی را خدمت شما عرض کنیم. یک سری از سئو کاران نتایج صفحه ی اول گوگل را مشاهده می کنند و با بازدید از این صفحات، می خواهند محتوا های با ارزشی را تولید کنند. در این صورت شما با الگوریتم گوگل پاندا طرف خواهید بود. که اگر شما را شناسایی کند با دردسر های بزرگی رو به رو خواهید بود. برای تولید محتوای با ارزش از این ترفنذ استفاده نکنید، چون که شاید در مقطعی از زمان نتایج مطلوبی را کسب کنید ولی در گذر زمان برای وب سایت از لحلظ سئو مانع می تراشید.

نکات مربوط به روش های سئو کلاه سیاه در بین مقالات ما هیچ جایگاهی ندارند ولی این نکته را به خاطر فراگیر شدن آن در بین خیل عظیمی از سئو کاران خدمت شما رساندیم تا گرفتار مشگلات بعدی نشوید.با اینکه روش های فوق در عمل شاید راحت باشند ولی در عمل راه های ماندگار همواره سخت و پر دردسر هستند.

 

قدمت دامنه

نتیجه گیری

در نتیجه گیری یک جمله می توان گفت که هم صحبت جان مولر درباره ی بی اثر بودن قدمت دامنه در نتیجه گیری و کسب رتبه را صحیح دانست و هم گفته ی مت کاتس مبنی بر کم اهمیت بودن قدمت دامنه، در حقیقت قدمت دامنه مانند سایر عوامل موثر بر جایگاه وب سایت زمانی اهمیت دارد که باعث پدید آمدن مخاطبان واقعی و وفادار بشود. در غیر این صورت قدمت دامنه در تعیین جایگاه وب سایت ارزش فوق العاده کمی را دارد.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 سفارش...       فروش ویژه...


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ